Sundsvalls kommun och Trafikverket har gjort en trafikutredning för att analysera restider på Alnöbron för att se hur kapaciteten påverkas av fler boende på Alnön.
Utredningen visar att förbindelsen till och från Alnön utifrån dagens kapacitet i trafiksystemet, klarar en utökad folkmängd på Alnön på 800 – 1000 personer. Detta under förutsättning att Alnöborna har samma resvanor som idag, det vill säga att man fortsätter att resa i samma omfattning, under samma tider och med samma färdmedel som idag.
Utredningen visar att det finns brister i trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter det vill säga de som går och cyklar, både på Alnöbron och på Skärgårdsvägen runt Alnön. Såväl Trafikverket som Sundsvalls kommun tar hänsyn till detta när nya bostäder planeras och i framtida planering som rör Alnöns utveckling.
Risk för längre restider
Utredningen visar att den största restidsförlängningen sker på vardagseftermiddagar i riktning mot Alnön. Restiden är då cirka 3 minuter jämfört med 1 minut och 50 sekunder vid fritt flöde. Fortsatt planering sker för åtgärder som ska underlätta att cykla och resa kollektivt.
Underhåll kommer
I nuläget bedömer Trafikverket att det inte finns ett behov av att bygga en ny bro innan 2040, men kan inte säga exakt hur många års livslängd bron har kvar. Planerat underhåll på bron kommer att genomföras under de närmaste 2–3 åren. Trafikverket utreder också möjligheten och beräknar kostnaden för att lägga ihop gångbanorna över bron till en gemensam gång- och cykelbana. Även möjligheten att gå och cykla genom trafikplatsen Johannedal ingår i utredningen.