Sundsvallsborna väljer andra vägar

Byggstöket i centrala Sundsvall har fått Sundsvallsborna att ändra sitt beteende. Trafiken har minskat genom stan. En del väljer Sundsvallsbron eller andra vägar istället, andra går, cyklar eller åker mer buss. 

Trafikverket är i full gång med den andra etappen av ombyggnaden av gamla E4. Väg 562 ska byggas om till en stadsgata på sträckan mellan Selångersån och Resecentrum. Precis som i den första etappen blir effekten tidvis avstängda körfält och tillfälliga rondeller liksom längre restider genom stan.

Störningar igen

– Vi kommer att få minst lika stora störningar under den andra etappen. Inte minst den mest belastade punkten, i fyrvägskorsningen gamla E4-Parkgatan-Köpmangatan, blir en utmaning, säger Oskar Lundblad, trafikplanerare vid Trafikverket.
Han jobbar, tillsammans med kollegan Stina Feil på Sundsvalls kommun, med att koordinera de pågående byggprojekten i Sundsvall med syfte att minimera störningarna så långt det är möjligt.
– Trots omfattande byggnationer är det viktigt att de som har behov av att passera området kan göra det. Framkomligheten för kollektivtrafik, gående och cyklister ska prioriteras. Både stadsbussar och landsbygdsbussarna använder det här stråket. Vi har också stora flöden av gående och cyklister som rör sig i området till och från centralstationen, säger hon.

Tillfälliga lösningar

Korsningar är ofta en utmaning ur framkomlighetssynpunkt eftersom trafik­en kommer från flera håll. Under etapp ett var det Skepparplatsen som var den mest kritiska punkten. Där kunde man tillfälligt stänga av infarten till Norra kajen för att underlätta framkomligheten för övrig trafik. Något liknande går inte göra i korsningen gamla E4-Parkgatan-Köpmangatan.
– Här kommer vi att jobba med tillfälliga lösningar med en provisorisk cirkulationsplats för att lösa framkomligheten i alla fyra riktningar, säger Oskar Lundblad
Ändå räknar de med att trafiken kommer att flyta på under hela projekttiden.
– Det kommer att gå att ta sig fram under hela byggtiden, men man får räkna med en lite längre restid, säger Stina Feil.
Det finns dock ett stort undantag. När två gångtunnlar i korsningen Köpmangatan-Parkgatan ska rivas stängs vägen av helt.
– Tanken är att vi forcerar rivningen under kortast möjligast tid, men där kommer trafiken att få ta andra vägar under en period, säger ­Oskar Lundblad.

Förändrade beteenden

Under etapp ett har trafiken har flutit på relativt väl utan några allvarligare incidenter. 
– Sundsvallsbor har varit duktiga på att visa hänsyn både till medtrafikanter och de som jobbar i vägområdena.
Byggstöket har också gjort att många förändrat sitt beteende. Trafiken över Sundsvallsbron har ökat, men inte i samma omfattning som den har minskat genom stan.
– I samband med första etappen kan vi både se ett minskat resande totalt, och en överflyttning till andra vägar eller färdsätt. Vi ser också en ökning av cykel och kollektivtrafik. Men en del har valt att inte resa alls, konstaterar Stina Feil.
Under 2019 har det periodvis uppstått köbildning på motorvägen, både vid den södra och den norra infarten. 
– Det är inte önskvärt, men vi har en beredskap med bland annat varningssystem på motorvägen om det skulle uppstå igen och följer utvecklingen kontinuerligt, säger Oskar Lundblad.

Tre bra råd för den som måste åka genom stan:

• Välj andra tider. Byggstörningarna kommer främst att märkas vid rusningstrafik på morgon och kväll. Vill du undvika köerna – åk lite före eller efter rusningstimmen.

• Välj andra färdsätt. Att gå eller cykla kan vara lika effektivt eller snabbare för många som ska till jobb och skola i stan.

• Välj andra vägar. Undvik i den mån du kan att åka genom centrum om du bara ska åka igenom stan. 

Lämna en kommentar