Nu har Trafikverket inlett sista etappen i ombyggnaden av gamla E4, väg 562, från Nolby in till Sundsvalls resecentrum.
Text: Åke Härdfeldt Foto: Katarina Lövgren
Hela sträckan smalnas av till en sju till åtta meter bred lokalväg med en fyra meter bred separat gång- och cykelbana. En fortsättning på första sträckan som är klar mellan Njurundabommen och Nolby.
När projektet är färdigt, hösten 2024, kommer det i princip att vara möjligt att cykla hela vägen från Njurundabommen in till centrala Sundsvall.
– Förhoppningen är att fler då ska välja att cykelpendla in till stan. Det känns bra att vi kan ge förutsättningar för hållbara resor, säger Anne Mannela, projektledare på Trafikverket.
Det blir en bred gång- och cykelväg med LED-belysning.
– Jag tror säkert att fler kan välja att cykelpendla när det finns en tydlig väg som känns säker, säger Ida Bergström från Essvik, som redan i dag tar cykeln in till jobbet i Sundsvall ett par dagar i veckan.
– Jag tror många drar sig för att cykla på en vanlig landsväg. Då man håller till ute i vägrenen, fortsätter hon.
Ida Bergström började med downhill 2012 och har sedan cyklat mycket på stigar i skogen. I fjol började hon även börjat cykelpendla in till jobbet i Sundsvall ett par dagar i veckan. Med 12 km från bostaden i Essvik tar det ungefär en halvtimme för henne. Och hon tror att en bra cykelbana kan få fler att ta cykeln till jobbet.
– Absolut. Det ligger i tiden. Elcyklarna är på frammarsch och många skulle tycka att det var skönt att av miljöskäl ställa bilen ibland, säger Ida.
Dessutom finns det ju pengar att spara då bränslepriserna har skjutit i höjden.
Anpassad till oskyddade
Inför att nya E4 skulle byggas skrevs ett avtal med kommunen om att gamla E4, numera väg 562, skulle byggas om till en lokalväg anpassad efter nya trafikmängder och med en trafiksäkrare lösning för oskyddade trafikanter som går och cyklar. Dåvarande europavägen hade en årsdygnstrafik på cirka 20 000 fordon, idag trafikerar cirka 4 000 fordon vägen.
Ombyggnationen av gamla E4 från Nolby till resecentrum i Sundsvall är ett omfattande projekt.
– Den största utmaningen är att vi bygger samtidigt som vägen hålls öppen för trafik. Det kan bli trångt och stökigt, säger Anne Mannela, projektledare på Trafikverket.
Vägen kommer alltså att vara öppen under hela tiden ombyggnationen pågår.
– Men bilisterna får räkna med att det blir störningar i trafiken under byggtiden, med begränsad framkomlighet och risk för köbildning särskilt under morgon och eftermiddag. Jag vill uppmana dem som kan att välja annan väg eller ta extra restid i beräkning, säger Anne.
Samtidigt som den nya gång- och cykelvägen byggs passar Trafikverket på att gräva ner en ny vattenledning under densamma åt Mitt Sverige Vatten & Avfall. Dessutom kommer två nya cirkulationsplatser att byggas för att förbättra framkomligheten, dels vid infarten till Kvissleby, dels i Bredsand vid Bredsands skola.
I ombyggnationen används samma yta som gamla E4 tidigare hade. Det innebär att den nya lokalvägen blir betydligt smalare eftersom den också ska ge plats åt den nya gång- och cykelbanan.
I samband med ombyggnationen ska industrispåret från Rosenborgskajen, tidigare södra kajen, rivas. Ett nytt industrispår med en järnvägsport under väg 562, ska byggas i höjd med Cementa intill Sundsvallsbrons södra landfäste.
Där kommer Trafikverket att bygga en omledningsväg för att leda trafiken förbi arbetsområdet. Planen är att leda över trafiken på den tillfälliga vägen i sommar och fram till nästa sommar.