Arbetet går stadigt framåt med järnvägsarbetena i trippelprojektet Birsta-Maland-Tunadal.
– Hösten 2023 kopplas allt ihop, säger Trafikverkets projektledare Håkan Åberg.
2018 påbörjades markarbeten i de projekt som bland annat ska underlätta för järnvägstransporter mellan omvärlden och Sundsvalls hamn och logistikparken.
Väster om E4 i Birsta får Ådalsbanan en utbyggd mötesplats vid befintligt spår. Från Maland öster om E4 byggs 2,8 km ny järnväg som ansluter till Tunadalsspåret vid Johannedals industriområde. Det 4,1 km långa Tunadalsspåret från Johannedal till Sundsvalls hamn rustas upp och elektrifieras.
– I Birsta är entreprenören framme vid att bygga kontaktledningsstolpar och lägga räls. I Maland pågår sedan i fjol sommar schaktarbeten samt byggande av två broar. En av dem passerar över Johannedalsvägen som får ny sträckning. Och längs Tunadalsspåret är arbetet med mark och spår nästan klart. Arbete med kontaktledning, signal och tele har påbörjats, sammanfattar Håkan Åberg.
Även om arbetet går framåt och han som projektledare är trygg i tanken på att allt ska vara klart hösten 2023, finns det orosmoln.
– De flesta branscher påverkas negativt av först en pandemi och sedan krig och oro i Europas hörn. I vårt fall är det materialbrist som måste hanteras, men jag är ändå förhoppningsfull att vi ska hålla tidplanen.
När dessa projekt är i mål är också pusslet lagt för att järnvägstransporter på ett effektivt sätt kan gå till och från Sundsvalls hamn och logistikparken.