Efterlängtad upprustning av 86:an

Ökad trafiksäkerhet och förbättrad framkomlighet är ledord när väg 86 byggs om. Bygget sker etappvis och just nu pågår intensiva arbeten i höjd med Kovland. 
– Bygget är efterlängtat bland boende i området, säger Annica Boström projektledare på Trafikverket.

En ny, uppdaterad väg 86 växer sakta men säkert fram och sedan i juni i år byggs det för fullt i Kovland, den andra etappen i ombyggnationen. 
– Just nu bygger vi längs sträckan mellan fyrvägskorsningen på 86:an och anslutningen Ånäsparken Solumskvarn i Kovland, berättar Annica Boström projektledare på Trafikverket. 
Det är ett omfattande arbete där beredning av helt ny väg och bro varvas med upprustning av befintlig väg, två stora korsningar tar form och vägen får en helt ny linjeföring. Gång- och cykelbanor i anslutning till vägen byggs och busshållplatser rustas. 
Förväntningarna bland de boende i området är stora.
– Kovland är ett expansivt område som många vill flytta till. Inför byggstart av denna etapp var det många otåliga som hörde av sig och undrade om vi inte skulle börja bygga snart, säger Annica Boström. 
Trots att vägen fortfarande är framkomlig under bygget påverkas trafiken då hastigheten sänks vid sträckor där bygget pågår.  
– Vi ser gärna att du som bilist visar hänsyn när du kör förbi. Det som förut bara var en väg är nu också en arbetsplats och en arbetsmiljö, säger Annica Boström. 

Många rör sig i området

Projektet består av totalt fyra delsträckor och liknande åtgärder genomfördes under byggets första delsträcka mellan Bergsåker och Silje. Sträckan prioriterades främst med anledning av att fler människor rör sig i området och trafiksäkerheten bedömdes som lägre. Bygget stod klart för några år sedan och responsen har varit övervägande positiv.
– Det har varit väldigt uppskattat att vi separerat biltrafiken från gående och cyklister. Det ska kännas tryggt att ta sig fram till fots, säger Annica Boström. 
Nästa delprojekt rör sträckan Kovland-Silje och byggstart väntas bli tidigast 2024. Även där planeras gång- och cykelbanor och vägen kommer byggas om till en tvåfältsväg.
– Just nu ligger vägplanen för fastställelseprövning och förhoppningsvis kan vi sätta i gång inom ett par år. Från vad vi hört är det ett efterlängtat bygge främst på grund av gång- och cykelbanorna.

Text: Thilde Vinderå Foto: Trafikverket 

Hallå där Conny Olsson, projektledare på Trafikverket!

Du projektleder just nu beläggningsarbetet på väg 86 mellan Kävstabron och Bispgården. Kan du berätta lite mer om projektet?
– Absolut! Den befintliga beläggning som ligger på sträckan har nått sin tekniska livslängd och började gå sönder redan i fjol så det var dags för en upprustning. Det vi gör då är en så kallad värmebeläggning, där vi använder delar av den gamla beläggningskonstruktionen till den nya vägen.

Spännande, hur går det till?
– Den gamla asfalten värms för att sedan fräsas och blandas ihop. Sen fördelar vi det jämt över en yta som vi sedan täcker med ungefär 25–30 millimeter ny asfalt. Den här tekniken har funnits i Sverige sedan 70-talet men blir allt vanligare då vi inte behöver använda lika mycket nytt material och kan i stället återvinna sådant som redan är producerat.

Hur långt har ni kommit?
– Vi har hunnit ungefär 2,1 mil av totalt 5,2. Sen har vi en bit in i Jämtland på 10,7 kilometer som också är en del av beläggningsarbetet. Beläggningsarbetet startade i år och förväntas vara klart under 2022. Nu har den stora maskinen slutat gå och det återstår bara lite kringarbeten innan vi tar paus för i år. 

Går det att köra som vanligt längs sträckan?
– Ja, det går hur bra som helst. Det finns så gott som inga hinder alls med undantag för någon liten maskin som man måste sänka hastigheten för. Jag har svårt att se att det skulle påverka restiden mer än högst marginellt.

Vad tror du om slutresultatet?
– Det kommer bli kanon. Hittills har arbetet flutit på jättebra. Vi har haft lite bekymmer med att den uppvärmda asfalten gnidits av på den nya ytan från lastbilarnas hjul och lämnat klickar av asfalt längs vägen, men det är ingen större fara. Vi städar undan med jämna intervaller och det lilla som blir kvar kommer nötas bort under vintern.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s