Nästa år får Bergsgatan i Sundsvall ett så kallat aktivt farthinder. När ett fordon passerar med för hög fart fälls en lucka i vägbanan ner några centimeter. Det guppar till och föraren påminns om att – ojdå nu gick det för fort!
Aktiva farthinder har använts på några platser i landet, men i Sundsvallsregionen blir det premiär.
– Det finns många fördelar med den här lösningen, till exempel att det endast är den som kör för fort som påverkas. Fasta farthinder som gupp eller avsmalningar påverkas ju alla av, även de som håller hastigheten, säger Gabriella Gulliksson, trafiksäkerhetsutredare, Trafikverket.
Traditionella farthinder skapar ofta också buller och vibrationer när fordon kör över dem, vilket kan störa närboende. Dessutom kan hindren orsaka köer. Det här blir den fjärde installationen av aktivt farthinder som Trafikverket gjort på landets statliga vägnät. På kommunala och privata vägnät finns cirka 50 stycken.
Bergsgatan är hårt trafikerad med många korsningar och flera oskyddade passager för gångtrafikanter. Hastighetsbegränsningen är av dessa anledningar satt till 40 km/h och nu byggs det aktiva farthindret i syfte att få fler att efterleva begränsningen.
Eftersom det är två körbanor i vardera körriktningen är det fyra aktiva farthinder som ska på plats. Tilläggas kan att tekniken testats i vinterförhållanden i Hammarstrand.
Text: Anders Lövgren Foto: Edeva