I slutet av sommaren kommer området kring nya stadsgatan i Sundsvall att vara färdigbyggt.
– Oj vad jag har sett fram emot den dagen, och det blir så fint, säger Dida Lafta som äger Konditori Pallas.
Vi är med när hon bjuder Skanskas byggarbetare på kaffe och kaka.
Text: Anders Lövgren Foto: Katarina Lövgren
Konditori Pallas har funnits på samma adress sedan 1956 och räknas till ett av de verkligt klassiska kaféerna i Sundsvall. Interiören ser ut att vara hämtad ur en veckotidning från 50-talet, något som de många stamkunderna uppskattar.
De senaste 14 åren har Dida Lafta ägt kondiset och att de allra senaste åren varit besvärliga, det sticker hon inte under stol med.
– De började bygga om här utanför 2017 och sedan dess har det varit en byggplats med mycket damm och maskiner och buller. Visst har det påverkat mina affärer, men jag har hela tiden
kämpat på och sett fram mot att det ska bli färdigt, säger hon.
Och nu är det nära. I slutet av augusti räknar Skanskas produktionschef Daniel Becker med att det ska vara slutbesiktning. Byggnadsarbetare från Skanska och från entreprenadföretag som varit inblandade i projektet har sprungit kors och tvärs i många år framför Pallas, och nu tycker Dida Lafta att de är värda en fika.
– Varsågoda, vi firar med kaffe och kaka att ni snart är färdiga och jag kan få ha en uteservering med ny fin utsikt. Jag ser fram mot att fler människor ska röra sig i området och att nya resecentrumet ska bidra till det, säger Dida Lafta.
Viktiga fördelar
Bakgrunden till hela projektet känner ni säkert till, men den tål att berättas igen. När Sundsvallsbron byggdes och trafiken på E4 sneddar över fjärden i stället för att gå genom centrala Sundsvall blev det ett bra tillfälle för förändringar. I stället för en överdimensionerad och pensionerad Europaväg såg Sundsvalls kommun möjligheten att bygga en stadsgata som på ett bra sätt knyter samman den gamla stadsmiljön med de nya stadsområden som planeras i hamnen.
– Att det samtidigt blir ett grönt stråk för gående och cyklister och en betydligt bättre miljö för näringsidkare är viktiga fördelar vi får, säger Daniel Jonsson, projektledare, Sundsvalls kommun.
Sträckan som det handlar om går från en punkt ett hundratal meter öster om nya resecentrumet till Selångersån, cirka 1 120 meter, och har fått två körfält i stället för fyra. Genom den förändringen har det getts plats för sammanhängande gång- och cykelvägar och grönytor.
Borta är också de två gångtunnlarna i korsningen Köpmangatan-Landsvägsallén. I området finns nu endast en bred och relativt kort (tack vare den smalare vägen) gångtunnel mot hamnen. Tillsammans med ny belysning i området så bidrar färre gångtunnlar och mer öppna ytor till ökad trygghet.
Mycket tidigare
Den nya stadsgatan är ett samarbetsprojekt mellan Sundsvalls kommun och Trafikverket. När den statliga vägen har byggts om och stadsgatan är klar tar kommunen över den och blir väghållare.
– Arbetet med ombyggnationen av en av Sundsvalls mest trafikerade vägar har gått över förväntan. Det känns roligt att kunna ge sundsvallsborna och övriga trafikanter beskedet att vi blir klara tidigare än beräknat, i augusti istället för i november. Att vi blir klara så mycket tidigare skulle jag säga beror på att vår entreprenör haft en bra planering och ett smart och tydligt arbetssätt, säger Trafikverkets projektledare Bengt-Erik Eriksson.