De kommande 15-20 åren ska centrala Sundsvall öka antalet invånare från drygt 5 000 till 17 000. Om visionen blir verklig får vi många fler stadsnära kvarter där människor bor, lever, jobbar, handlar och roar sig på gång- eller cykelavstånd.
Text: Anders Lövgren Illustration: Johanna Karlsson
I den amerikanska staden Portland har de styrande ett mål för stadsplanering som går ut på att 90 procent av invånarna ska bo i “kompletta stadsdelar” med närhet till det mesta utan att behöva använda bil.
På ett liknande sätt skapar spanska Barcelona så kallade superkvarter med målet att göra 70 procent av gatorna i staden bilfria. Utsläpp och buller ska minska medans grönområdena blir fler och invånarnas fysiska aktivitet ökar.
Staden Montreal i Kanada har byggt 30 mil nya gång- och cykelvägar för att minska bilberoendet och stimulera lokal handel.
Många fler exempel finns, och alla har en sak gemensamt. De vill skapa 15-minutersstaden där invånare efter bara en kort promenad eller cykeltur har det nödvändigaste inom räckhåll.
Sundsvalls kommun ställer nu in siktet på samma visionära mål, och vill samtidigt att många fler ska bo centralt än i dag. Dagens lite drygt 5 000 invånare i centrala Sundsvall ska på 2030-talet ha blivit 17 000 invånare, mer än en tredubbling.
– Det är en stark och intressant utveckling över hela världen, driven av att allt fler vill bo i städer samtidigt som vi behöver bli mer hållbara. Det går också ut på att skapa mer levande städer med en mix av attraktivt innehåll och det vill vi också ha. Då behöver vi förtäta staden och göra den mer levande med fler boende, säger stadsbyggnadsdirektören Magnus Ydmark.
För att detta ska bli verklighet behöver ett antal pusselbitar komma på plats i Sundsvall. Många fler klokt planerade bostadsområden och investerare i fastighetsbranschen som tror på Sundsvalls utveckling är förstås primärt. Sedan ska människor tycka att centrala Sundsvall är så attraktivt att de vill flytta in i de nya bostäderna. Och den här utvecklingen kan vi se redan är i gång, menar Magnus Ydmark, pusselbitarna håller på att läggas.
– Vi har en översiktsplan som stödjer en utveckling av 15-minutersstaden, där vi bygger stadsnära kvarter. Det som sker på Norra kajen visar att vi lyckas skapa den typen av stadsdelar. Nu sätter vi igång med detaljplaner för fler områden där vi vill se en liknande utveckling.
Alliero, Inre hamnen och Rosenborg, är tre områden där kommunen vill se expansion med bostäder. För att så många som 12 000 personer ska kunna fylla på invånarantalet centralt i Sundsvall behövs cirka 5 000 lägenheter.
– Kommunen kan inte och ska inte bygga bostäderna själv, utan det handlar om investeringar från näringslivet. Det som är mycket glädjande är att många aktörer som hittills mest varit aktiva i storstadsområdena nu är intresserade av Sundsvall. Det hänger samman med rörelser i samhället, där också effekter av pandemin spelar roll, som gör att fler kommer att vilja bo i lite mindre städer.
– Sundsvall är i det sammanhanget en mycket attraktiv stad för det geografiska läget, men också för att vi har hav, skog, berg, universitet och en fantastisk stadskärna, säger Magnus Ydmark.
I det här sammanhanget måste vi ändå påpeka att den senaste statistiken för befolkningsutvecklingen inte pekade åt rätt håll för Sundsvall. Det går till och med marginellt minus.
– Vi är inte tillräckligt kända utanför vår egen region. Vi behöver mer inflyttning utifrån och då måste vi bli bättre på att visa upp de positiva sidorna av att leva och bo här. Jag kom själv hit för två år sedan från Helsingborg, och har fått upptäcka staden, säger Magnus Ydmark.
Som innehållet i tidningen Byggplats Sundsvall/Timrå visar, är kommunens stadsbyggnadsdirektör långt ifrån den ende som siktar högt och som driver på utvecklingen.
– Kraften vi får när vi samverkar är otroligt viktig och därför vill vi att så många som möjligt ska vara med på den här resan, säger Magnus Ydmark.