Nu går trafiken åter över Storbron. Men arbetet fortsätter under och vid sidan av bron och slutförs först under nästa år.
Den nya versionen av Storbron är både bredare och smäckrare än den tidigare. Den har fyra brostöd, är 18 meter bred och är också något längre än den tidigare betongbron. Antalet körfält är tre som tidigare, men gång- och cykelbanorna på båda sidorna har fått större plats.
Två års byggtid
– Betongen i den gamla konstruktionen var uttjänt med dålig bärighet och hela bron behövde bytas, säger Stefan Näslund, projektledare på stadsbyggnadskontoret.
Tack vare en provisorisk bro över Selångersån under byggtiden har trafikstörningarna kunnat minimeras.
– I och med vi visste att det skulle starta andra projekt i de centrala delarna som skulle påverka trafiken stod det ganska tidigt klart att vi behövde en tillfällig lösning för trafiken under de totalt två år som arbetena skulle pågå. Den tillfälliga bron har fungerat väl, säger Stefan Näslund.
Den nya bron är tunnare och kommer att upplevas som ljusare och öppnare för de som passerar under.
– Men den nya bron innebär också att det blir också full höjd under Ågatan vilket underlättar för bussar och varutransporter som tidigare hade problem att passera, konstaterar Stefan Näslund.
Bättre vattenflöde
Även flödet i Selångersån förbättras.
– Tidigare gjorde två av brofästena att ån smalnades av. I och med att bron blir längre kan vi öppna upp ån till sin fulla bredd vilket minskar risken för översvämningsskador i framtiden.
När Stefan Näslund sammanfattar projektet är han nöjd.
– I inledningsskedet tog planering och projektering lite längre tid än väntat. Å andra sidan har själva bygget flutit på bra så vi kunde öppna i stort sett enligt tidplanen.
Även om trafiken åter kör över Storbron så återstår en hel del arbeten, som renovering av kajstråken samt återställande av Badhusparken och vägarna närmast bron.
Som så mycket annat i Sundsvall kommer hela projektet, inklusive kringarbeten, att stå färdigt om ett år, 2021.
Å-stråket rustas
Han konstaterar att projektet blir ytterligare en del i upprustningen runt Selångersån, något som gjorts i flera etapper både på södra och norra sidan.
– Det känns väldigt bra att vi kunnat fortsätta rusta upp å-stråket och byggt en bro som kommer att kunna stå i minst hundra år, säger Stefan Näslund.