My lägger grunden för nya E14

Hastigheten är 3 km/h. Vikten cirka 19 ton och uppgiften att packa grunden för den nya E14 mellan Nacksta och Blåberget. Möt 19-åriga My Åsén som kör vägvält på E14-bygget.

Det är en blåsig höstdag vid avfarten till Timmervägen i Bergsåker. En lastbil med släp kommer åkande med grus på den tillfälliga arbetsvägen. I bakgrunden jobbar två borriggar med att förbereda en bergssprängning. Över krönet tecknar sig två grävskopor mot horisonten. Mitt i detta välorganiserade kaos rullar My Åsén fram med sin vält.
– Mitt jobb är att packa ihop jord- och stenmassor. Här lägger vi grunden för den nya korsningen mellan Timmer­vägen och E14, berättar hon.

Jättekavel
Enkelt kan man säga att Mys vält ser ut som en traktor där man bytt ut skopa och framhjul mot en stor vals i stål, likt en jättekavel.
Välten är drygt sex meter lång och mer än tre meter hög. Själva trumman har en diameter på 1,5 meter och även ett inbyggt vibrationsaggregat.
– Välten har låg tyngdpunkt och är midjestyrd så maskinen är ganska smidig, berättar hon.
En väg byggs upp med olika lager av jord grus och sten. Mellan varje lager måste det vältas. Underlaget styr arbets­sättet och hur många gånger hon kan packa underlaget. Men det blir många varv fram och tillbaka.
– Det viktigaste är att hålla en jämn fart, är det grövre sten får jag köra lite långsammare, är det jord går det lite fortare. Normalt kör jag cirka 3 km/h.

Säkerhetstänk
Det är trångt om utrymmet, flera arbets­maskiner finns i området samtidigt, med olika fokus och uppgift. Kommunikation och ett utvecklat säkerhetstänk är därför nödvändigt, berättar My.
– Jag kan inte bara koncentrera mig på att välta min sträcka utan måste också hela tiden ta hänsyn till vad som händer runt omkring. Kommunikationen via vår komradio är viktig, men mycket sker också både visuellt där jag till exempel förväntas veta hur stor plats en lastbil behöver när den ska lossa.
My tog studenten i juni och redan veckan efter var hon i gång på vägbygget. Det var av en slump som hon kom i kontakt med NCC och hörde att de behövde maskinförare och gärna ville ha in fler tjejer.
– Jag var sjukt nervös i början. Jag som bara har B-körkort skulle ratta en sån här…
Men hon antog utmaningen.
– En del har kanske en bild av att man måste ha erfarenhet från branschen och gilla att skruva för att kunna köra vält och andra arbetsmaskiner. Men jag är inte särskilt intresserad av motorer eller bilar. Händer det något så har vi särskild servicepersonal, konstaterar My.

Samarbete i arbetsgruppen
Att vara ung tjej på en mansdominerad arbetsplats där de flesta är minst dubbelt så gamla upplever hon inte som något problem.
– Alla var snälla och jag fick jättebra stöd och hjälp i början. Och det måste jag säga att vi har en jättebra stämning i arbetsgruppen, där vi samarbetar och hjälper varandra.
En medveten anställningsstrategi har också gjort att My inte är ensam kvinna på bygget.
– Från början var jag ensam tjej, men nu har det kommit in ytterligare tre kvinnliga maskinförare, två tjejer som kör truck och en som kör dumper. Det är kul.
Och hon trivs.
– Det här är mitt första jobb så jag har inte så mycket att jämföra med. Eftersom jag vill läsa vidare till civil­ingenjör är det här en jättebra erfarenhet. Jag lär mig jättemycket och jag kan verkligen rekommendera det här jobbet till andra. Det här är också något jag tror att jag kommer att ha nytta av i framtiden.

 

My Åsén

Bor: I Ovansjö, Njurunda
Ålder: 19 år
Utbildning: Naturvetenskaplig linje på Skvadern
Fritid: Gillar att träna och går på gym, umgås med familj och vänner
Aktuell: Yrkesarbetare vid NCC och jobbar med vägbygget mellan Timmervägen och Blåberget

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s