Västra station öppnar upp och blir mötesplats igen

Huset har varit rivningshotat mer än en gång. Det har stått tomt i många år och har delvis rasat. Men nu ska Västra station renoveras och återigen bli en mötesplats med väntsal och café.
Text och foto:  Thomas Ekenberg

Det första man lägger märke till när man kliver in på Västra station är att golvet lutar, en osynlig dragningskraft vill liksom dra besökaren mot ena långsidan.
Huset, som byggdes omkring 1885, är en av få byggnader i centrala ­delarna som finns från tiden innan den stora stadsbranden. Det har stått tomt i många år, delvis på grund av ­problemen med grunden.
Ett arbete pågår för att lyfta upp huset med domkrafter och förstärka grunden, bland annat genom injektering av betong.

_DSC0089
Urban Simander, SKIFU, och Henrik Nygren, Peab, vill öppna upp det gamla stationshuset som återigen ska bli en mötesplats väst på stan.

Hus med historia
– Huset har satt sig cirka 15 centimeter. Det är byggt på en rustbädd med korsvisa bjälkar av timmer, som börjat ruttna med sättningar som följd. En vattenskada har sedan förvärrat ­problemen, berättar Henrik Nygren på Peab, som ansvarar för ombyggnationen.
När grunden har stabiliserats och rätats upp ska interiören rustas.
– Det här är ett hus med historia och det vill vi ska märkas när man kommer in. Invändigt har det renoverats i olika omgångar, men vår tanke är att i stå stor utsträckning som möjligt åter­skapa originalskicket, säger Urban ­Simander, projektledare på SKIFU.
Sundsvalls museums byggnads­antikvarie har anlitats för att återställa inredningen. Delar finns kvar, som väntsalens blåmålade väggfasta bänkar och pärlsponten på en del av väggarna. En vitmålad murstock vittnar om att huset en gång värmdes av kaminer och på övervåningen finns en vedspis bevarad.

Blir väntsal igen
Ett antal elelement har plockats bort och ska bytas ut mot en modern bergvärmeanläggning och golvvärme. Tidstypiska svarta strömbrytare installeras, liksom moderna tillgängliga toaletter.
På utsidan bygger Trafikverket en ny sidoperrong alldeles intill fasaden och tanken är att huset ska återfå sin forna funktion som väntsal.
– Det är trots allt ganska många människor som passerar här och vi vill att huset ska bli en mötesplats. Vi ­planerar för ett café som ska drivas som en kommunal verksamhet av ­personer med funktions­nedsättningar, på ­sommaren blir det även en uteservering här utanför, berättar Urban Simander.

Rivningshotat två gånger
Stationen var i drift som väntsal fram till i mitten av 60-talet. Då fanns krafter som ville riva byggnaden. Istället kom den att användas som bland annat föreningslokal och under en period även byggnadsvårdsbutik. Men huset förföll långsamt och för cirka tio år sedan ansöktes återigen om rivningslov, som dock nekades.
Samtidigt har själva stationen kommit till heders igen och i dag stannar såväl X-tåget till Gävle som Norrtåg till Storlien och Umeå på platsen.
Förutsättningarna finns alltså att huset återigen kan bli en mötesplats för både resenärer och andra besökare.

IMG_1081
Redan 1886 uppmärksammade lokalpressen att Västra station stod på dålig grund. Huset fick rivas och grunden förstärkas. (Sundsvalls Tidning, 1886)

Fakta/Västra station
Det händer en hel del i området väst på stan.

  • Trafikverket rustar upp stationsområdet med bland annat ett nytt uppställningsspår och en ny sidoplattform och har tidigare byggt nya bommar och nya passager till plattformen.
  • Kommunen rustar upp gång- och cykelvägen längs Norra Järnvägsgatan samt bygger nya parkeringar för både bilar och cyklar.
  • Det kommunala fastighetsbolaget SKIFU äger stationsbyggnaden, och inleder en omfattande renovering för att återskapa den i originalskick. Enligt planerna ska ombyggnationen vara klar hösten 2019.
  • Delar av upprustningen görs som en del i projektet Mittstråket, där kommuner och regioner i Jämtland och Västernorrland tillsammans med EU-medel rustar transportstråket mellan Sundsvall och Trondheim.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s