Hög standard när Ulrika bygger ny väg

Gotländskan och projektledaren Ulrika Sundgren är ansvarig för det nya vägbygget väster om stan. Sex kilometer fyrfilig väg mellan Nacksta och Blåberget ska byggas i första etappen.
Text:  Thomas Ekenberg Foto: Anna Thors

Det har länge diskuterats och den nuvarande vägen är både smal, olycksdrabbad och har låg standard. Nu sker äntligen byggstart för den första etappen av nya E14 mellan Sundsvall och Stöde, en sex kilometer lång fyrfilig motortrafikled som ska vara körklar om knappt tre år, i september 2021.
Än så länge har det endast gjorts arkeologiska utgrävningar av läns­museet på platsen för den nya vägen, och Trafikverkets projektledare Ulrika Sundgren berättar att den nya vägen kommer att dras 150-200 meter söder om nuvarande E14.
– Det är en hel del skog på sträckan som måste avverkas. Men vi har också löst in ett dussin fastigheter som måste rivas för att ge plats åt den nya vägen.
Den gotländska dialekten finns kvar, även om Ulrika Sundgren bott många år på ”fastlandet”. Utbildad civilingenjör inom vägbyggnad har hon 25 år bakom sig inom Vägverket och Trafikverket och har mest ägnat sig åt att bygga vägar. Hon var bland annat ­ansvarig för det stora E4-projektet söder om Sundsvall mellan Skönsmon och Myre, även det en motorväg, och har nu alltså fokus på ombyggnaden av E14 västerut.

Söder om den nuvarande
Den första etappen inleds väster om Nacksta, vid korsningen Timmervägen, och går till korsningen vid Blåberget.
Trafikanterna kommer inte att störas så mycket av bygget eftersom den nya vägen byggs söder om den nuvarande. Trafikstörningar blir det dock när de båda trafikplatserna vid Timmervägen och Blåberget ska byggas.
– Strax före korsningen vid Blåberget går den nya vägen ihop med den nuvarande. Där blir det en ny planskild korsning med en bro. Och vid Timmervägen blir det en ny trafikplats med två broar.

E14 och Timmervägen
Korsningen mellan E14 och Timmervägen byggs om och blir planskild.

Utrymme för det estetiska
Det blir hög standard på den nya vägen som endast får planskilda korsningar.
– Det är roligt att bygga vägar som ger utrymme även för det estetiska och hur vägen ska passa in i terrängen. Vi gör även plats för en faunapassage på sträckan där vilda djur kan passera under vägen, som annars kommer att ha viltstängsel på hela sträckan.
Det är ett stort projekt med en byggkostnad på cirka 300 miljoner kronor. Som projektledare har Ulrika Sundgren det övergripande ansvaret för att ekonomin håller, men även för säkerhet och arbetsmiljö under bygget.
– Ansvarsmässigt är det arbetsmiljön och risken för olyckor som är den jobbiga biten. Det vill man inte vara med om, ändå vet vi att olyckor händer. Att bygga vägar innefattar farliga moment, det är stora maskiner, det sprängs. Det handlar om att så långt som det är möjligt förebygga riskerna och att arbeta systematiskt tillsammans med entreprenören.

Från Sundsvall till Stöde
Planen är att hela sträckan mellan Sundsvall och Stöde ska byggas om. Den första etappen till Blåberget blir fyrfilig motortrafikled, medan på den övriga sträckan ska den befintliga vägen byggas om till så kallad 2+1-väg. I projektet projekteras även för en rastplats i centrala Stöde.
– Finansieringen är klar för den första etappen. Vi slutför också planeringsarbetet för etapp två mellan Blåberget och Matfors, men vet alltså inte i nuläget när projektet kan slutföras, förklarar Ulrika Sundgren.
När det gäller rastplatsen i Stöde har samråd genomförts under hösten.
Den nuvarande E14 till Blåberget, som fått ny asfalt under sommaren, blir kvar även när den nya vägen står klar.
– Vi kommer att bredda vägrenen till en meter på vardera sidan, vilket gör att den blir mycket bättre för gångtrafikanter och cyklister. Vägen kommer inte att vara belyst i fortsättningen eftersom den får en annan funktion jämfört med tidigare, berättar Ulrika Sundgren.

Dragning genom stan
En annan arbetsuppgift som ligger på Ulrika Sundgrens bord rör hur en framtida dragning av E14 genom stan ska se ut. I dag går E14-trafiken på Bergsgatan rakt genom stan.
– När det gäller E14 genom ­centrala Sundsvall är vi ännu i ett tidigt planerings­skede. Vi ska titta på flera olika alternativ både söder och norr om ­centrum. Det går inte att säga
något i dags­läget om var vi landar i val av ­lokalisering, säger Ulrika ­Sundgren.

Ulrika Sundgren

Ålder: 53 år
Bakgrund: Utbildad civilingenjör inom väg och vatten. Har arbetat på Vägverket och Trafikverket i 25 år och var bland annat projektledare för den nya motorvägen mellan Skönsmon och Myre
Familj: Särbo, två vuxna barn
Bor: Lägenhet i Härnösand
Fritid: Träna, vara ute i skog och mark, sommarställe på Gotland där hon är uppvuxen. Är också fritidspolitiker och sitter i skolnämnden i Härnösand
Smultronställe: ”Jag blir alltid imponerad av utsikten från Södra berget”
Aktuell: Trafikverkets projektledare för E14-ombyggnaden där sex kilometer från Nacksta till Blåberget ska bli fyrfilig motorväg i en första etapp

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s