Lena ser till att järnvägsbygget går enligt plan

För Lena Sandberg handlar utbyggnaden av dubbelspåret i Njurunda om allt från buller till byggteknik. Som delprojektledare är det hennes jobb att se till att rätt saker görs i rätt tid.
Text: Thomas Ekenberg  Foto: Anna Thors

Lena Sandberg vecklar ut en karta i det lilla sammanträdesrummet på projektkontoret i Dingersjö. En medarbetare sticker in huvudet och börjar diskutera gruskvalitet på en yta. Lena Sandberg är en av flera delprojektledare i utbyggnaden av dubbelspår på den 2,8 kilometer långa sträckan mellan Njurundabommen och Nolby. Och det är en roll som innebär många möten.
– Det är många inblandande i ett sånt här stort och komplicerat projekt och då är det nödvändigt med möten för att kunna få ett grepp om helheten och koordinera jobbet i dess olika delar. Och som en av delprojektledarna är det också mitt jobb att få en överblick och sprida rätt information vidare till rätt personer.
Det är möten med Skanska, som bygger, med fastighetsägare och andra berörda, med andra projektledare inom Trafikverket. Mötena behandlar allt från säkerhet och miljö till tekniska detaljer och organisation. Det handlar mycket om att vara spindeln i nätet.
– Jag kan lite om ganska mycket men är omgiven av en rad experter så jag vet vem jag ska fråga och stämma av olika delar med. Det jag gillar är också att det är många olika teknikslag inblandade, allt ifrån mark och geoteknik till el och signalsystem, säger Lena Sandberg.

Utmanande projekt
Projektet innehåller många tekniska utmaningar.
– Det är ett ganska komplext bygge med många delar. Vi bygger både väg och järnväg. Bebyggelsen är nära och det är många fastighetsägare som berörs. Det är också trångt på många ställen efter sträckan. De nya spåren går nära både gamla E4 och Ljungan och det är delvis dåliga markförhållanden.
Lena Sandberg är bland annat ansvarig för bulleråtgärder på sträckan. 45 fastighetsägare har fått nya fönster och en del får också bullerskyddande uteplatser. Bullerplank och vallar görs också efter långa sträckor. Och ett dussin hus har fått rivas.

Lena Sandberg lägger just nu cirka 50 procent av sin arbetstid på bygget av dubbelspår i Dingersjö. Men i höst ökar andelen i takt med att bygget blir allt mer intensivt.
Lena Sandberg lägger just nu cirka 50 procent av sin arbetstid på bygget av dubbelspår i Dingersjö. Men i höst ökar andelen i takt med att bygget blir allt mer intensivt.

Mindre vibrationer
Utbyggnaden innebär i sig att det blir mindre störningar för de närboende. De nya broarna leder till exempel mycket mindre vibrationer än de gamla.
– Projektet innehåller en hel del arbetsmoment som innebär störningar, men jag tycker på det stora hela att Njurundaborna har stor förståelse för att det blir stökigt under byggtiden, men att det blir bättre sedan. Jag vill passa på att tacka för deras tålamod och visad hänsyn, säger Lena Sandberg.
En komplicerande faktor för bygget är närheten till den befintliga järnvägen. Stopp i järnvägstrafiken måste planeras in två år i förväg och under några korta dagar kan då arbeten göras som inte är möjliga när trafiken rullar på spåren. I år är det ett stopp 31 maj-3 juni och ett till i oktober. Planeringen inför tåg­stoppen är rigorös.
– Dels gäller det att göra så mycket som möjligt innan stoppet, dels krävs en otrolig noggrann planering. Inget får gå fel. Vi måste hinna göra allt klart innan tågtrafiken släpps på igen. Under stoppet vill vi inte ha åska eller hällregn, men vädret kan vi inte styra över.

Samordning
Även här handlar det, enligt Lena Sandberg, mycket om att samordna olika funktioner.
– Det går inte att planera fullt ut. Vi måste ha extra beredskap i form av reservmaskiner och backup för att kunna hantera överraskningar. Men jag känner mig trygg i att jag har en hel organisation med duktiga experter att ta hjälp av.
Precis som de flesta andra i projektorganisationen har Lena Sandberg även andra arbetsuppgifter vid sidan av dubbelspårsutbyggnaden. Bland annat är hon ansvarig för att skapa ökad säkerhet vid plankorsningar i den pågående upprustningen av Mittbanan mellan Sundsvall och Torpshammar.

Halva arbetstiden
– Det kan handla om en rad olika åtgärder för att kunna öka säkerheten samtidigt som vi ökar hastigheten för tågen på sträckan, berättar hon.
I dag lägger hon ungefär halva sin arbetstid på Dingersjö-projektet, en tid som kommer att öka under det närmaste året i takt med att bygget blir allt mer intensivt.
– Det är ett roligt och varierande uppdrag där ingen dag är den andra lik. Att vara projektledare innebär en stor variation med många olika arbetsuppgifter. Och det är en förmån att få vara en del i ett fantastiskt team med duktiga experter, säger Lena Sandberg.

webb_MG_7413_soloTävlar i dressyr
Namn: Lena Sandberg
Ålder: 45 år
Familj: Sambo och bonusbarn, tre hästar och en hund
Bor: Alnö
Gör: Delprojektledare för utbyggnaden av dubbelspår i Dingersjö
Fritid: Tränar och tävlar i dressyr
Smultronställe: Stallet i Bergeforsen, Alnö skärgård

  • Sex minuter in till stan
    Den pågående järnvägssatsningen på Ostkustbanan handlar om att bygga ett nytt dubbelspår på en 2,8 kilometer lång sträcka mellan Njurundabommen och Nolby. De nya spåren byggs väster om den nuvarande järnvägen och förutom själva spåren så byggs även tre nya broar (över Stångån, Ljungan och Mjösundsvägen) samt en tågstation i Bommen.
    Pendling in till Sundsvall kan ta mindre än sex minuter när dubbelspåret är klart hela vägen in till Sundsvall år 2028.
    Bygget medför även att gamla E4 (väg 562) byggs om på sträckan.
    När den nya järnvägen står färdig år 2020 kommer den gamla järnvägen att rivas. Kostnaden för projektet beräknas till cirka 320 miljoner kronor.
    Läs mer om arbetet med den nya järnvägen i Dingersjö på trafikverket.se

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s