Järnvägen rustas för ökad godstrafik

Flera stora satsningar görs på järnvägen i Sundsvallsregionen. Nya spår och nya anslutningar ska underlätta för godstransporter och knyta ihop järnvägen med Sundsvalls hamn i Tunadal.
Text: Thomas Ekenberg  Illustration: William Wiklund

Det handlar om en miljardsatsning för att skapa effektivare transporter och bättre kunna nyttja järnvägen och göra det möjligt att flytta över transporter från lastbil till det miljövänligare tåget. Eftersom man räknar med att varje godståg ersätter cirka 30 lastbilar handlar det om stora miljövinster när fossildrivna lastbilar kan ersättas med eldrivna tåg.

Planerad start till hösten
Först på tur i det pusslet är triangelspåret i Bergsåker. Regeringen gav klartecken för bygget tidigare i år och upphandling av den entreprenör som ska bygga spåret pågår. Byggstart blir förmodligen i början av hösten.
– Det blir ett helt nytt spår som knyter ihop Mittbanan med Ådalsbanan och gör att tågtransporter från inlandet kan gå direkt till industrierna vid kusten och Sundsvalls hamn. I dag måste tågen gå in mot Sundsvall och vända, vilket tar
kapacitet från järnvägen men också leder till bomfällningar och hindrar framkomligheten i centrum, förklarar Håkan Åberg, projektledare vid Trafikverket.
En handfull fastigheter berörs längs det drygt 1,7 kilometer långa spåret och har eller kommer att lösas in av Trafikverket. För trafikanterna är det främst bygget av en ny bro över Timmervägen i Bergsåker som kommer att märkas med en tillfällig förbifart under större delen av byggtiden, som beräknas till 1,5 år.
– Nybyggnaden av E14 kommer också att påverka framkomligheten i området och det kommer att bli störningar för trafiken, säger Håkan Åberg.

Effektivare transportförbindelser
Nästa steg i satsningen sker i Birsta där dagens mötesstation förlängs och breddas med ett nytt spår, vilket underlättar för tågen från Tunadal som ska norrut. De återstående delarna för att skapa
effektivare och hållbarare transporter till hamnen är ett nytt förbindelspår i Maland och en upprustning och elektrifiering av Tunadalsspåret mellan hamnen och strax norr om Johannedals industriområde.
Totalt handlar det om investeringar i järnvägen på cirka 1,3 miljarder kronor och om allt går enligt planerna kan alla delar stå färdiga 2021/2022.
– Satsningarna görs för att kunna frakta mer gods på järnvägen och underlätta transporter till och från hamnen, logistikparken och industrierna längs kusten, säger Håkan Åberg.

Målet att flytta godshantering
Tillsammans med den planerade logistikparken är den nya järnvägen en förutsättning för att kunna flytta bort godshanteringen från bangården vid Sundsvalls centralstation.
Ytterligare en pusselbit som skulle förbättra järnvägen i området rör ett nytt spår
mellan Timrå och Birsta med en dragning väster om Skönviksberget. I dagsläget finns det dock inga pengar avsatta för detta.

 

Vill du läsa mer om projektet? Trafikverket har informationssidor för både Maland- och Tunadalsspåret och Bergsåker triangelspår.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s