Nya resecentrum ska länka ihop stan

Effektivare, tryggare och med en inglasad gångbro. Nya Resecentrum blir ett lyft för Sundsvall.
TEXT: OLOF AXELSSON IDÉSKISSER: MAF ARKITEKTKOPIA AB

 

I mars släpptes de första skisserna över hur nya Resecentrum vid centralstationen kan komma att se ut när det invigs om ungefär tre år. Tanken är att länka ihop tågtrafik med långfärdsbussar och bussar till kommunens ytterområden. Stadsbussarna kommer däremot att gå via Navet, precis som i dag.

– Nu har vi upphandlat den arkitektbyrå som ska arbeta vidare med planerna. Målet är att Resecentrum ska vara tryggt och trivsamt, säger Viveca Norberg, samhällsplanerare på Stadsbyggnadskontoret.

Det är kommunen som via bolaget Skifu äger stationshuset och som ansvarar för parkeringar och ytor för bussar och taxi. De är även ansvariga för anslutningarna till gång- cykel, bil-och busstrafik.

Ny inglasad gångbro

Hur kommer det då att se ut? Ja, detaljerna är alltså inte spikade ännu, men det finns en rad intressanta förslag. Bland annat planeras för en ny inglasad gångbro från stationen och plattformarna ända bort till Björneborgsgatan.

– Därmed blir Resecentrum en ny länk mellan Södermalm/Östermalm och Inre Hamnen/Södra Kajen. Det gör också att trafiksituationen framför stationen blir bättre, säger Viveca Norberg.

Nya gång- och cykelvägar förstärker kopplingen mot stadskärnan och mot stadsbusslinjerna vid Köpmangatan. Det blir även nya väderskyddade busshållplatser på Landsvägsallén.

– I anslutning till bussdockorna blir det en väderskyddad vänthall som kompletterar den som finns inne i stationsbyggnaden. Det planeras också för omkring 70 korttidsparkeringar och ungefär 180 långtidsparkeringar i anslutning till Resecentrum

Samtidigt förebreder Trafikverket, som ansvarar för spår och plattformar, en stor ombyggnad.

Första steget är att bygga ett omkring två kilometer långt dubbelspår söderifrån samt nya växlar. Något som gör det möjligt att angöra godsbangården smidigt söderifrån och att separera person– och godstrafiken.

– Jag hoppas på byggstart för dubbelspåret 2020 eller 2021, säger Robert Pettersson, projektledare på Trafikverket.

Dubbelspår

Under 2023 planerar Trafikverket att fortsätta dubbelspårsutbyggnaden från Sundsvall ner till Dingersjö. En etapp i den framtida utbyggnaden av järnvägen mellan Sundsvall och Gävle. Och så snart den nuvarande kombiterminalen intill järnvägsstationen flyttas till Sundsvalls Logistikpark, preliminärt 2022, inleds nästa steg. Då byggs bredare plattformar och en planskild plattformsförbindelse som ökar säkerheten för resenärerna och gör det möjligt för tätare persontrafik.

– Det blir två längre plattformar med kryssväxlar som gör att man kan stå med två tåg efter varandra, säger Robert Pettersson.

Och där kombiterminalen är i dag frigörs uppställningsspår för tåg som ska städas och ”övernatta”.

– Vi får en effektivare bangård helt enkelt, säger Robert Pettersson.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s